267 Α' 2007

ΝΟΜΟΣ 3614/2007

Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 – 2013.

ΜΕΡΟΣ Ι - ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ – ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ - ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Άρθρο 2 - Εθνική Αρχή Συντονισμού
03 Δεκεμβρίου 2007

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΠΡΩΤΟ Αρ. Φύλλου 267
3 Δεκεμβρίου 2007

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3614
Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007 – 2013.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο 2Εθνική Αρχή ΣυντονισμούΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1

Η Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιφερειακής Πολιτικής και Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, εφεξής εθνική αρχή συντονισμού, είναι η αρχή που συντονίζει τον προγραμματισμό και την εφαρμογή των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και καθοδηγεί τις διαχειριστικές αρχές με στόχο την εξασφάλιση της αποτελεσματικότητας και της νομιμότητας της διαχείρισης και της εφαρμογής των επιχειρησιακών προγραμμάτων. Η εθνική αρχή συντονισμού έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες: (α) είναι ο κύριος συνομιλητής της χώρας με την Επιτροπή για θέματα του ΕΣΠΑ, (β) παρακολουθεί και συντονίζει τον προγραμματισμό και την εφαρμογή του ΕΣΠΑ και των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, μεριμνώντας ιδίως για τη συμβατότητά τους με τις εθνικές πολιτικές και τις πολιτικές και προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, (γ) έχει την ευθύνη για το σχεδιασμό του συστήματος διαχείρισης και ελέγχου (ΣΔΕ) σύμφωνα με το άρθρο 58 του Κανονισμού και την κοινοποίησή του στην Επιτροπή, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Εφαρμοστικού Κανονισμού, συνοδευόμενο από τη γνώμη συμμόρφωσης του άρθρου 71 του Κανονισμού. Εποπτεύει την αποτελεσματική εφαρμογή του και την προσαρμογή του ώστε να διασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων του και υποβάλλει ετήσια έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του στη Διυπουργική Επιτροπή Κοινοτικών Προγραμμάτων του άρθρου 20 του ν. 3483/2006, όπως τροποποιείται με το άρθρο 28 του παρόντος νόμου. Εκδίδει οδηγίες και παρέχει κατευθύνσεις σχετικές με τη διαχείριση, την εξειδίκευση των επιχειρησιακών προγραμμάτων, την αξιολόγηση, τις επαληθεύσεις και κάθε δραστηριότητα που υπάγεται στην αποστολή των διαχειριστικών αρχών των επιχειρησιακών προγραμμάτων. Στις περιπτώσεις που διατυπωθούν συστάσεις αρμόδιων οργάνων για τροποποιήσεις του εγκεκριμένου ΣΔΕ, επεξεργάζεται τις προτάσεις αυτές, καθώς και τις οικονομικές επιπτώσεις τους σε συνεργασία με την αρχή πιστοποίησης και εισηγείται στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών για τη λήψη σχετικής απόφασης, (δ) συντονίζει τις διαχειριστικές αρχές των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και μεριμνά για την εφαρμογή των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Κοινοτικών Προγραμμάτων του άρθρου 20 του ν. 3483/ 2006, όπως τροποποιείται με το άρθρο 28 του παρόντος νόμου και της ετήσιας διάσκεψης προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας, (ε) παρέχει οδηγίες και κατευθύνσεις για τη διενέργεια των αξιολογήσεων των επιχειρησιακών προγραμμάτων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 47 και 48 του Κανονισμού και στις διατάξεις εφαρμογής κάθε επιχειρησιακού προγράμματος. Επεξεργάζεται τα πορίσματα των αξιολογήσεων και παρέχει κατευθύνσεις στις διαχειριστικές αρχές σχετικά με την αναθεώρηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων, (στ) ενημερώνει τις διαχειριστικές αρχές σχετικά με το Κοινοτικό και Εθνικό Δίκαιο και ενημερώνεται για τις σχετικές ενέργειες των διαχειριστικών αρχών για τη διασφάλιση της συμβατότητας των παρεμβάσεων με το Εθνικό και Κοινοτικό Δίκαιο, ιδίως σε ό,τι αφορά την τήρηση των διατάξεων για τον ανταγωνισμό, τις δημόσιες συμβάσεις, την εξάλειψη των ανισοτήτων, την προώθηση της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και της αρχής της μη διάκρισης και της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία και εισηγείται στη Διυπουργική Επιτροπή Κοινοτικών Προγραμμάτων του άρθρου 20 του ν. 3483/2006, όπως τροποποιείται με το άρθρο 28 του παρόντος νόμου, τη λήψη των κατάλληλων μέτρων, (ζ) διαμορφώνει προτάσεις για τον προγραμματισμό και τη διαχείριση του εθνικού αποθεματικού απροβλέπτων σύμφωνα με το άρθρο 51 του Κανονισμού, (η) διαμορφώνει και παρακολουθεί το πλαίσιο αρχών δημοσιότητας και πληροφόρησης για το ΕΣΠΑ και τα επιχειρησιακά προγράμματα, που συγχρηματοδοτούνται από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και το Ταμείο Συνοχής, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ομοιογένεια, η συνοχή και ο συντονισμός των μέτρων δημοσιότητας και πληροφόρησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων, (θ) συμμετέχει στις ετήσιες συναντήσεις των διαχειριστικών αρχών των επιχειρησιακών προγραμμάτων και της Επιτροπής που προβλέπονται στο άρθρο 68 του Κανονισμού, στις ετήσιες συναντήσεις του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης που προβλέπονται στο άρθρο 83 του Κανονισμού 1698/2005, καθώς και του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας που προβλέπονται στο άρθρο 69 του Κανονισμού 1198/2006, (ι) παρακολουθεί την τήρηση των δεσμεύσεων για την προσθετικότητα και παρέχει στην Επιτροπή τις απαιτούμενες πληροφορίες για την επαλήθευσή της, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 15 του Κανονισμού, (ια) συγκεντρώνει και υποβάλλει τα αναγκαία στοιχεία σχετικά με τη συμβολή των επιχειρησιακών προγραμμάτων που συγχρηματοδοτούνται από τα Ταμεία στην εφαρμογή του Εθνικού Προγράμματος Μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να συμπεριληφθούν στην ετήσια έκθεση υλοποίησής του κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 29 παρ. 1 του Κανονισμού, (ιβ) συντάσσει τις εκθέσεις στρατηγικής παρακολούθησης του ΕΣΠΑ που προβλέπονται στο άρθρο 29, παράγραφοι 2 και 3 του Κανονισμού, σχετικά με τη συμβολή των επιχειρησιακών προγραμμάτων που συγχρηματοδοτούνται από τα Ταμεία στην επίτευξη των στόχων της πολιτικής για τη συνοχή όπως ορίζεται στη Συνθήκη, των στόχων των Ταμείων όπως ορίζονται στον Κανονισμό, των προτεραιοτήτων που διατυπώνονται στις στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για τη συνοχή όπως προσδιορίζονται στο ΕΣΠΑ και του στόχου προώθησης της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης, (ιγ) διασφαλίζει από κοινού με τις ειδικές υπηρεσίες διαχείρισης του ΠΑΑ και του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας και σε συνεργασία με αρμόδιες εθνικές και περιφερειακές αρχές, το συντονισμό μεταξύ της συνδρομής των διαφόρων Ταμείων, του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας (EΤΑ) και το συντονισμό μεταξύ των Ταμείων και των παρεμβάσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλων χρηματοδοτικών μέσων, (ιδ) μεριμνά για το συντονισμό του προγραμματισμού και της εφαρμογής των συγχρηματοδοτούμενων δράσεων κρατικών ενισχύσεων εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της επιτροπής της παραγράφου 4 περίπτωση (γ) του άρθρου 10, (ιε) εισηγείται σύστημα επιβεβαίωσης της διαχειριστικής επάρκειας δικαιούχων, σύμφωνα με το άρθρο 22, παρέχει οδηγίες και εποπτεύει την ορθή και ενιαία εφαρμογή του, (ιστ) μεριμνά για την τήρηση των κατανομών των δαπανών των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ στις προτεραιότητες της παραγράφου 3 του άρθρου 9 του Κανονισμού, την παρακολούθηση της προόδου εφαρμογής τους και το συντονισμό τους με τις προτεραιότητες του Εθνικού Προγράμματος Μεταρρύθμισης, (ιζ) διαμορφώνει σε συνεργασία με την αρχή πιστοποίησης τους κανόνες για την επιλεξιμότητα των δαπανών και εκδίδει οδηγίες για την υποστήριξη των διαχειριστικών αρχών και των δικαιούχων. Με την ΥΠΑΣΥΔ προσδιορίζονται οι κανόνες για την επιλεξιμότητα δαπανών συμπεριλαμβανομένων των δαπανών τεχνικής υποστήριξης της εφαρμογής, (ιη) παρέχει την απαραίτητη πληροφόρηση και εισηγείται προς τη Διυπουργική Επιτροπή των Κοινοτικών Προγραμμάτων του άρθρου 20 του ν. 3483/2006, όπως τροποποιείται με το άρθρο 28 του παρόντος νόμου και τη διάσκεψη των προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας, (ιθ) υποστηρίζει την αποστολή και τις εργασίες της διάσκεψης των προέδρων των επιτροπών παρακολούθησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και του επιχειρησιακού προγράμματος Αλιείας, και εισηγείται σχετικά, (κ) συνεργάζεται με την ειδική υπηρεσία συντονισμού και παρακολούθησης δράσεων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) του άρθρου 5 παρ. 2 περίπτωση (δ) για θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της.

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 2

Για την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων που περιγράφονται στο στοιχείο (στ) της προηγούμενης παραγράφου, είναι δυνατή η αξιοποίηση των υπηρεσιών του Κέντρου Διεθνούς Ευρωπαϊκού και Οικονομικού Δικαίου (ΚΔΕΟΔ).

ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με το Σύστημα Διαχείρισης (εφεξής ΥΠΑΣΥΔ) προσδιορίζονται οι βασικοί κανόνες του Συστήματος Διαχείρισης των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.

Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 2007
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΡ. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Γ. ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
ΧΡ. ΦΩΛΙΑΣ Γ. ΣΟΥΦΛΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ Β. ΜΑΓΓΙΝΑΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
Α. ΚΟΝΤΟΣ Σ. ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Μ. ΛΙΑΠΗΣ Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του
Κράτους